..::ESERALİFORUM::..
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Konu Başlığı
Fıkıh Usûlü
Konun Puanı
Nerdeyim?
..::ESERALİFORUM::..
::
...::İSLAM::..
::
Fıkıh Köşesi
Gözle
..::ESERALİFORUM::..
::
...::İSLAM::..
::
Fıkıh Köşesi
Fıkıh Usûlü
Yazar
Mesaj
eserali
Administrator
FORUMA HOŞGELDİNİZ
Üye bilgileri
Cinsiyet:
Başarı Puanı: 1
Rep Sistemi
Aktiflik
:
(500/250)
Başarı Puanı
:
(500/250)
Güçlülük
:
(500/450)
Konu: Fıkıh Usûlü
C.tesi Mart 14, 2009 7:04 pm
Fıkıh usûlü iki bakımdan tanımlanır.
Birincisi adını teşkil eden iki kelime esas alınarak yapılan tariftir. Yani "usûl" ile "fıkıh" kelimeleri itibariyle yapılan tariftir.
"
Usûl
" lafzı "asl"ın çoğulu olup, üzerine başkaları bina edilen şeydir. "Duvarın aslı" bu kabildendir ki, duvarın esası demektir. "Ağacın aslı (gövdesi)" ise dallarının ayrıldığı bölümüdür.
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
"Allah'ın hoş bir sözü nasıl misallendirdiğini görmez misin? o aslı (gövdesi) sabit ve dalları gökte olan bir ağaç gibidir."
(İbrahim, 14/24)
Fıkh
, sözlükte anlamak, kavramak demektir. Yüce Allah'ın:
"Bir de dilimden bağı çöz ki, sözümü fıkh etsinler (anlasınlar)."
(Taha, 20/27-28) buyruğunda da bu anlamdadır.
Terim olarak fıkıh ise şer'î ve amelî hükümleri tafsilâtlı delilleriyle birlikte bilmek demektir.
Yukardaki tanımda geçen "
Bilmek
"den kasıt ilim ve zandır. Çünkü fıkhî hükümler bazen yakînî (kesin) olarak; bazen de fıkıh meselelerinin bir çoğunda görüldüğü gibi, zannî olarak idrak edilebilirler.
"
Şer'î hükümler
"den kasıt ise vaciblik, haramlık gibi şeriatten alınan hükümlerdir. Tanımdaki bu kelime sebebiyle "bütün parçalarından büyüktür" gibi aklî hükümler ile "eğer hava açık ise kış gecelerinde çiğin düştüğünü bilmek" gibi tabiattaki itiyadî hükümleri bilmek, bu kapsamın dışında kalmaktadır.
"
Amelî
" sözümüz ile kastettiğimiz de namaz ve zekât gibi itikad ile ilgisi olmayan hükümlerdir. Böylelikle yüce Allah'ın tevhidi, O'nun isim ve sıfatlarının bilinmesi gibi itikad ile alâkalı hükümler bu tanımın kapsamı dışında kalmaktadır. Terimsel olarak bunları bilmeye fıkıh denilmez.
"
Tafsilî delilleriyle
" sözünden kasıt, fıkhın, tafsilî meseleleri ile birlikte fıkhın delillerinin bilinmesidir. Böylelikle "fıkıh usûlü" kapsam dışında kalmaktadır. Çünkü fıkıh usûlüne dair araştırma, fıkhın icmalî (toplu ve genel) delilleri ile ilgilidir.
"Fıkıh usûlü"nün
ikinci tanımı
muayyen olarak bu ilmin adı olması itibariyle yapılan tariftir. Bu itibarla şöyle tarif edilir: "Fıkıh usûlü fıkhın icmalî (genel ve toplu) delillerini, bu delillerden ne şekilde yararlanılacağını, yararlanacak olan kişinin durumunu araştıran bir ilim dalıdır."
Tanımdaki "
icmalî
" sözünden kasıt genel kurallardır. "Emir vücûb bildirir, nehy haramlık bildirir, sıhhat amelin geçerli olmasını gerektirir" şeklindeki fıkıh usûlü âlimlerinin kaideleri buna örnektir. Böylelikle tafsilî deliller kapsamın dışında kalmaktadır. Fıkıh usûlü ilminde bunlardan ancak kaideye örnek vermek maksadı ile sözedilir.
"
Bu delillerden ne şekilde yararlanılacağını
" sözü ile kastedilen hükümlerin delillerinden nasıl çıkartılacağının bilinmesidir. Bu da lafızların hükümleri ve onların umum, husus, mutlaklık, mukayyedlik, nâsih, mensûh ve benzeri delâlet şekillerinin incelenmesi ile anlaşılır. İşte bu keyfiyeti idrâk etmekle fıkhın delillerinden hükümleri çıkartılmış olur.
"
Yararlanacak olan kimsenin durumu
" sözünden maksat ise yararlanacak olan kimsenin halinin bilinmesidir ki, bu kimse de müctehiddir. Ona "yararlanan" adının verilmesi ictihad mertebesine ulaşması dolayısıyla bu hükümleri delillerinden bizzat kendisinin çıkartmasıdır. Müctehidin kimliği, içtihadın şartları, hükümleri ve buna benzer hususlara dair bilgiler fıkıh usûlü ilminde incelenir.
eserali
Kardeşimizin İmzası
Fıkıh Usûlü
1
sayfadaki
1
sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap
veremezsiniz
..::ESERALİFORUM::..
::
...::İSLAM::..
::
Fıkıh Köşesi
..::ESERALİFORUM::..
::
...::İSLAM::..
::
Fıkıh Köşesi